خرید از سراسر دنیا


» آموزش استفاده از روش توفان فکری (Brainstorming) همراه با مثال

آموزش استفاده از روش توفان فکری (Brainstorming) همراه با مثال

روش توفان فکری یا Brainstorming چیست ،چه روش هایی دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟


آیا مشکلی دارید که هر چقدر در مورد آن فکر میکنید نمیتوانید راهحلی برای آن بیابید؟! آیا بیکارید؟ آیا در مورد امری مردد مانده و نمیدانید باید چه کار کنید؟ آیا موفقیت از شما فرار میکند؟!


روش توفان فکری نخستین بار توسط مدیر اجرایی " مادیسون اونیو"، " الکس فیکنی آسبورن" در کتابی به نام " قوه تخیل به کار رفته" مطرح شد و به تدریج توسط افراد دیگر تکامل یافت، طوری که تکامل این رو ش فوق العاده تا به امروز نیز ادامه داشته است.

روش توفان فکری و در پی آن توفان فکری معکوس، یکی از ابزارهای علمی بسیار موثر و آزموده شده برای شناسایی علل مشکلات و یافتن بهترین راهحل برای هر مشکلی است. این روش، به دو صورت فردی و جمعی قابل انجام است که در این آموزش تاکید ما بر جنبهی فردی آن میباشد تا شخص بتواند بدون نیاز به همکاری دیگران نیز راهحل مشکلات مختلف خود را شخصاً و از طریق فعال کردن فوری بخش ناخودآگاه مغز خویش بیابد!

توفان فکری فردی: شب هنگام و پیش از خواب، مشکل خود را به صورت یک سوال و به طور واضح بر یک صفحه کاغذ نوشته و با یک قلم بالای سرتان بگذارید و بعد بخوابید. صبح پس از بیدار شدن کاغذ و قلم مذکور را برداشته و برای سوالی که نوشتهاید 20 پاسخ )نه کمتر و نه بیشتر( بنویسید، هر پاسخی که به ذهنتان میرسد هر چقدر غیر عملی و غلط و احمقانه هم به نظر برسد بنویسید، به هیچ عنوان به عملی بودن یا نبودن، درست یا غلط بودن، عاقلانه یا احمقانه بودن راه حلی که به نظرتان میرسد نباید فکر کنید فقط هر چه را که به ذهنتان میرسد بدون فکر کردن و سریع بنویسید حتی اگر چیزی به ذهنتان نمیرسد نوشتن را قطع نکنید و مثلا بنویسید: " فعلا چیز خاصی نمینویسم" تا بعد، هر چه را که به ذهنتان آمد بنویسید. این کار باعث خواهد شد که در یک لحظه ذهن ناخودآگاهتان از استیلای ذهن خودآگاهتان گریخته و بهترین راه حل ممکن را در بین راهحلهای دیگر بیابد.

اگر چیزی به ذهنتان نرسید میتوانید از این تکنیکهای پیشرفته نیز در هنگام توفان فکری استفاده کنید تا به نتایج بهتری برسید:


·      خودتان را در زمان و مکان دیگری تجسم کنید.

به عنوان مثال به چند سال پیش برگردید یا خود را در مکانی دیگر فرض کنید و حالا به مشکل و راه حلی که به نظرتان میرسد از این زاویه ی جدید بنگرید یا دیگری را در موقعیتی که هستید تصور کنید و فکر کنید که اگر او در وضعیت شما بود امکان داشت در چنین حالتی چه عکسالعملی اتخاذ کند. تمامی این کارها کمک میکند که ناخودآگاه شما فعالتر شده و به پاسخهای بکرتر دست یابد.


·      نقطه ی مشترک ایده هایی که به ذهنتان میرسد را کشف کنید.

شاید از ابتدا نقطه ی مشترک ایده ها معلوم نباشد ولی از این نقطه نظر نیز به قضیه نگاه کنید مثلا اگر میخواهید راهی برای اول شدن در کنکور سراسری بیابید میتوانید به وجوه مشترک همهی نخبگان تحصیلی توجه داشته باشید و از ترکیب چند ایده در این مورد، بهترین راهحل را بیابید

.

·      تجسم داشتن نیروی خارقالعاده.

میتوانید تجسم کنید که اگر یک نیروی خارقالعاده داشتید مثلاً اگر میتوانستید پرواز کنید یا پشت اجسام را ببینید این توانایی جادویی چه تاثیری میتوانست در حل مشکل فعلی شما داشته باشد!


پس از نوشتن دقیقاً 20 راه حل کاغذ را به کناری بگذارید و دقیقاً 24 ساعت بعد یعنی فردای آن روز در محیطی آرام 20 راه حلی را که نوشتهاید بررسی و از جنبهی میزان عملی و موثر بودن، آنها را اولویتبندی کرده و اولویت اول را انتخاب و از همان روز برای اجرای آن برنامه ریزی کنید.


توفان فکری معکوس:

روش توفان فکری معکوس را هم میتوانید به کار ببرید. با یک مثال همه چیز روشن خواهد شد.

به فرض اگر میخواهید ثروتمند شوید و نمیدانید چطور، باید از خود بپرسید: چطور میتوانم ثروتمند نشوم؟! و تمام مواردی را که میتواند موجب ثروتمند نشدن شما شود بنویسید و فردای آن روز تمامی آنها را برعکس کرده و اولویتبندی نموده و عمل به بهترین آن موارد برعکس شده را برای ثروتمند شدن آغاز کنید! یا میتوانید از خود بپرسید اگر فلان کس جای من بود در مورد این مسئله ای که الان من با آن مواجه هستم چه عکس العملی نشان میداد؟

سپس هر جوابی که به نظرتان رسید را نوشته سپس به برعکس آن فکر کنید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده