بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آشنایی با مفهوم بازارهای مالی (سرمایه)

آشنایی با مفهوم بازارهای مالی (سرمایه)

منظور از بازارهای مالی چیست و حجم آن چه مقدار است؟

يورور از ین اندکی بالاتر است. میانگین صنعتی داو جونز در معاملات فعال ۱۸ پله کاهش یافت. یک خط هوایی چینی، میلیون ها دلار در بازار مشتقات از دست داد. به دنبال تصمیم بانک انگلیس مبنی بر کاهش نرخ پایه بهره، از پرداخت های ماهانه وام کاسته شد.

همه این رخدادها نمونه هایی از تأثیرات بازارهای مالی هستند. اینکه بازارها تأثیری گسترده بر زندگی مدرن دارند، چیز تازه ای نیست. مردم سراسر دنیا درباره «وال استریت»، «بازار اوراق قرضه» و «بازارهای ارزی» به سادگی سخن می گویند، حال آنکه معانی ضمنی این عبارات نخ نما، اغلب مبهم و معمولا منسوخ هستند. این کتاب اهدافی را که بازارهای مالی مختلف محقق می سازند، توضیح می دهد و نحوه عملکرد آنها را تصریح می کند. هرچند قرار نیست با مطالعه آن دریابید که سبده سرمایه گذاری شما رشد خواهد داشت یا سقوط خواهد کرد. این کتاب به شما کمک می کند تا چگونگی تعیین ارزش آن و نحوه ایجاد و معامله انواع مختلف اوراق بهادار را متوجه شوید.

عموما واژه «بازار» تصویری از شلوغی و کاغذهای بر زمین ریخته در بورس اوراق بهادار نیویورک یا معامله گرانی عصبی را به ذهن متبادر می کند که در سکوهای مبادلاتی بازارهای آتی شیکاگو در حرکتند. در حالی که این تصاویر، قدیمی شده اند، زیرا اکنون اکثریت قریب به اتفاق معاملات به جای آنکه همچون گذشته به صورت رو در رو انجام شوند، میان رایانه ها و در اغلب موارد، با کمترین دخالت انسانی شکل می گیرند. این تبادلات رسمی تنها یک جنبه از بازارهای مالی هستند که اهمیت چندانی هم ندارد. در واقع، بازارهای مالی بسیار پیش از بورس و حتی بسیار پیش از هر قسم معامله سازمان یافته ای وجود داشته اند.

بازارهای مالی از آن زمان برقرار بوده اند که بشر یک جانشین شد و محصولاتی را کاشت که می توانست با دیگران معامله کند. این کشاورزان نخستین، بعد از یک برداشت بد مجبور به فراهم آوردن دانه برای کاشت محصول فصل آینده و شاید تهیه غذا برای حفظ خانواده شان بودند. هر دوی این مبادلات مستلزم این بود که آنها برای گرفتن دانه یاغذا از سایرین اعتبار کسب کنند. همچنین بعد از یک برداشت خوب، کشاورزان باید درباره این موضوع تصمیم می گرفتند که محصول مازاد را بلافاصله معامله کنند یا آنکه آن را ذخیره نمایند؛ تصمیمی که برای هر معامله گر بازار کالا در قرن بیست و یکم نیز آشنا به نظر می رسد. مقدار ماهیای که این کشاورزان نخستین می توانستند در ضمن تبادل یک سبد نشاسته به دست آورند، احتمالا به طور روزانه، بر اساس میزان صید، برداشت و وضعیت آب وهوا عوض می شد؛ بنابراین، به طور خلاصه می توان گفت که نرخ مبادلاتی آنها ثابت نبود.

تصمیمات مستقل همه این کشاورزان، یک بازار پایه مالی را تشکیل میداد که بسیاری از اهداف مشابه بازارهای مالی امروزه را محقق می ساخت.

تخمین مجموع حجم بازارهای مالی دشوار است. در وهله اول تصمیم گیری در باب اینکه دقیقا چه تراکنش هایی باید زیر مجموعه بازارهای مالی» قرار بگیرند، چندان آسان به نظر نمی رسد، به علاوه هیچ راهی برای گردآوری اطلاعاتی کامل درباره تک تک میلیون ها خرید و فروشی که سالیانه انجام می شوند، وجود ندارد. در سال ۲۰۱۱ مجموع فاینانس بازار سرمایه در سطح جهان، بدون در نظر گرفتن وام هایی که صرف داخلی بودند و دوباره در قالب اوراق بهادار فروخته نمی شدند، حدود 6/5 تریلیون دلار بود.

رقم 4/5 تریلیون دلار برای سال ۲۰۱۱، خواه زیاد باشد یا کم، تنها فعالیتهای این سال را نشان میدهد. شیوه دیگر ملاحظه بازارها، تخمین ارزش همه ابزارهای مالی مورد معامله آنهاست. اگر محاسبه را به این شیوه انجام دهیم، در سال ۲۰۱۱، بازارهای مالی از ۱۸۰ تریلیون دلار سرمایه تشکیل میشدند حال آنکه این رقم نیز بسیاری از فعالیت های مالی نظیر تعهدات بیمه ای، وام های بانکی به افراد و کسب و کارهای کوچک و مبادله ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و مشتقات را که ابزار افزایش سرمایه نیستند، در بر نمی گیرد. بنابراین، چنان چه همه اشکال دیگر فعالیت های مالی در شمار آورده می شدند، برآیند اندازه بازارها بسیار بزرگ تر می شد.


منبع : کتاب راهنمای بازارهای مالی نوشته ی مارک لوینسون


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده