ثروتسازی با هیپنوتیزم


» بازارهای مالی چه کارهایی انجام می دهند؟

بازارهای مالی چه کارهایی انجام می دهند؟

بازارهای مالی اشکال متفاوتی دارند و به انحای گوناگونی عمل می کنند. حال آنکه همه آنها خواه مانند بورس لندن بسیار سازمان یافته باشند یا آنکه همچون صرافهای گوشه و کنار خیابان های برخی شهرهای آفریقا به شدت غیر رسمی باشند- در خدمت کارکردهایی مشابه هستند.

·     تنظیم قیمت. ارزش یک اونس طلا یایک سهم در بورس از مقداری که افراد مایل به پرداخت جهت خرید آن هستند، ذرهای بیشتر یا کمتر نیست. بازارها نرخ یابی می کنند؛ نرخ یابی روشی برای تعیین ارزش نسبی اقلام متفاوت بر اساس قیمت هایی است که افراد تمایل به خرید و فروش آنها دارند.

·     ارزیابی دارایی. قیمت های بازار بهترین راه را برای تعیین ارزش یک مؤسسه، داراییهایا اموال آن در اختیار می گذارند. این امر نه تنها برای افراد فعال در حوزه خریدوفروش، بلکه برای مقررات گذاران بازارها نیز حائز اهمیت است. به طور مثال، اگر یک بیمه گذار، اوراق بهادار خود را برابر با همان قیمتی ارزیابی کند که سالها پیش پرداخته است، چنان به نظر خواهد رسید که از موقعیت مستحکمی برخوردار است، حال آنکه قضاوت بر سر قدرت پرداخت تعهدات آن در صورت بروز مطالبات نقدی لحظه ای، مبتنی بر نرخ های بالقوه ای خواهد بود که برای این اوراق بهادار پرداخت می شوند.

·     آربیتراژ . در کشورهایی که بازارهای مالی کمتر توسعه یافته ای دارند، احتمال معامله کالا و ارز در نرخ هایی بسیار متفاوت و در موقعیتهای مختلف وجود دارد. در حالی که به موازات اقدامات معامله گران بازارهای مالی برای انتفاع از این واگرایی ها، نرخ ها به سمت سطحی واحد سوق می یابند که موجب کارآمدتر شدن کل مجموعه اقتصادی می گردد

·     افزایش سرمایه. مؤسسات و شرکت ها اغلب برای ساخت تشکیلات و تسهیلات تازه، ماشینی شدن یا گسترش کسب و کار خود در مسیرهایی دیگر نیازمند سرمایه هستند. سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی در واقع چنین امکانی را به وجود می آورند. افزون بر این، بازارهای مالی، منبع مهم سرمایه برای افرادی محسوب میشوند که مایل به خرید خانه یا ماشین هستند یا حتی می خواهند از طریق کارت اعتباری خود سفارشاتی داشته باشند.

·     تراکنش های تجاری. بازارهای مالی، علاوه بر سرمایه های بلندمدت، برای بسیاری از معاملات بازرگانی نیز بستری هموار فراهم می آورند. این امر شامل تنظیم پرداخت فروش خارجی یک محصول و تأمین سرمایه ای کارا برای مؤسسات می شود تا بدین طریق بتوانند در صورت تأخیر بازپرداخت مشتری ها، حقوق کارمندان را سر موعد پرداخت کنند.

·     سرمایه گذاری. بورس اوراق بهادار و بازارهای اوراق قرضه و پول، فرصت برگشت سود را از سرمایه هایی که مورد نیاز فوری نیستند و همچنین پس انداز سرمایه را به منظور کسب درآمد در آینده، به وجود می آورد.

·     مدیریت ریسک. قراردادهای آتی، اختیار معامله و سایر مشتقاته امکان مصونیت از بسیاری زیانهای محتمل را نظیر احتمال کاهش ارزش یک ارز خارجی در مقایسه با واحد پول رایج، آن هم در بازهای پیش از وصول وجه صادراتی فراهم می آورند. همچنین این قراردادهای بازارها را قادر می سازند که مبلغی را در مقابل زیان بالقوه در نظر گیرند تا بدین وسیله مؤسسات و افراد بتوانند ضرر و زیان احتمالی را نیز به نحوی مورد معامله قرار دهند و در نتیجه با وجود آنکه دیگران هنوز در معرض آن هستند، خطر ابتلای خود را کاهش دهند.


منبع : کتاب راهنمای بازارهای مالی نوشته ی مارک لوینسون



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده