خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تکنولوژی اجتماعی

تکنولوژی اجتماعی


 جهان امروز با چالش های همزمان تکنولوژی ارتباطی و فرهنگی روبه روست.

نخستین چالش به رسانه و تکنولوژی های مرتبط با آن مربوط می شود و چالش دوم از راه ها و وسایل پذیرش تکنولوژی در شیوه زندگی فردی و نظام اجتماعی یعنی چگونگی پیوند خوردن تکنولوژی به شیوه های زندگی افراد و هویت ملی آنها مربوط می شود. در این دیدگاه محتوای پیام ،کیفیت و معانی آن همراه پذیرش تکنولوژی ارتباطات (رسانه) به خودی خود مورد تأکید قرار دارد. بدین ترتیب این دو چالش، انقلاب در سخت افزار و خلاقیت در نرم افزار را در بر می گیرد.

اشاعه تکنولوژی های ارتباطی، توسعه تکنولوژی های اجتماعی را می طلبد. واژه «تکنولوژی» هم به روند انجام کارها و هم سیستم تحمیل اطلاق می شود. تکنولوژی اجتماعی به گونه ای عمل می کند که فعالیت مردم به تغییرات اجتناب ناپذیر در نظام اجتماعی منجر می شود. در چارچوب دگرگونی تکنولوژیک مفهوم تکنولوژی اجتماعی با پذیرش یک رسانه خاص و تعبیر پیام ارسالی از طریق افراد و نظام اجتماعی مشخص می گردد. عرضه هر تکنولوژی جدید تغییراتی را به دنبال دارد. شاید میزان و تأثیر دگرگونی چندان چشم گیر نباشد چون در اغلب موارد تأثیر دگرگونی برای دوران قابل ملاحظه ای و حتی برای نسل ها نامحسوس باقی می ماند. از دیدگاه تکنولوژی اجتماعی، نیازهای کار کرد تکنولوژی، باید با الگوهای موجود کنش های متقابل انسانی سازگار بوده و در نظام های اجتماعی دارای معنی باشد. برای آن که تغییرات تکنولوژیک از سوی مردم کشور پذیرفته شود باید خود را با استانداردهای سنت های اجتماعی آنان که به صورت راهنما برای پذیرش و سانسور تغییرات تکنولوژیک، از سوی مردم و هم از سوی حکومت عمل می کنند، تطبيق دهد. بدین ترتیب مفهوم تکنولوژی اجتماعی برای هر گونه تغییر تکنولوژیک جنبه حیاتی دارد.

علاوه بر این، برای برخورد و کنار آمدن با دگرگونی ارتباطی و تکنولوژیک، میزانی از ص لاحیت و شایستگی اجتماعی نیز ضروری است. صلاحیت و شایستگی اجتماعی توسط روحیه مبارزه طلبی، بهره گیری از منابع فرهنگی (مجموعه داستان ها، نهادها و سنن یک جامعه) جهت سازگاری با دگرگونی های تکنولوژیک و آمادگی برای به خطر انداختن این منابع فرهنگی مشخص می شود. صلاحیت و شایستگی اجتماعی و ابعاد فرهنگی تکنولوژی، ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته و می توان تأثیر سه گانه ای برای آنها متصور بود:

 الف. تأثير «تکنولوژی» ارتباطات به عنوان یک عامل مجزا بر ارزش های فرهنگی،

 ب. تأثیر ارزش های فرهنگی بر محتوای رسانه های ارتباطی

MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی مطلب مرتبط MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی

ج. تأثیر محتوای رسانه ها بر ارزش های فرهنگی.


نظریه انتقادی به جای آن که رسانه خاصی را به عنوان مبداء ارزیابی دگرگونی انتخاب کند، جامعه را نقطه آغاز دگرگونی قلمداد می کند. بدین ترتیب در زمینه انتشار تکنولوژی ارتباطات و تغییرات ناشی از آن بیش از هر چیز تکنولوژی های اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد، چون این تکنولوژی ها نیازها، توان بالقوه تکنولوژی های جدید رسانه و نفوذ رسانه ها در جامعه را مشخص می سازند. تکنولوژی جدید رسانه ها شاید به تعبیری بیش از حد لازم به توسعه اجتماعی پایبند باشد. آلتوسر توجه خود را به عمل کرد ایدئولوژیک رسانه ها که از طریق دستگاه های ایدئولوژیک دولتی ایفای نقش کرده و با ایجاد معانی مشترک و ترویج ایدئولوژیک، ساختار قدرت را مشروعیت می بخشند، معطوف کرده است.

نظریه تکنولوژی اجتماعی، با رسانه ها به عنوان یک پدیده خاص برخورد می کند. جامعه است که تصمیم می گیرد چه رسانه ای در چه مقطعی باید در جهت نیازها و ارزش های جامعه وارد عمل شود. در طبقه بندی نیازها و کاربرد رسانه ها می توان آنها را از لحاظ ایدئولوژیک به رسانه پیام رسان، اطلاع رسان و آگاهی دهنده تقسیم کرد. بدین ترتیب تکنولوژی های اجتماعی کاربرد خاص اجتماعی داشته و در بر گیرنده برداشتها و اولویت های نخبگان حکومتی و توده ها می باشند یعنی نگرانی ها و مشکلات جامعه به عنوان یک مجموعه پذیرش و کارآیی این رسانه ها به نقشی که تکنولوژی اجتماعی به عنوان توان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فنی کشور ایفا می کند و دیدگاه آنها در قبال تکنولوژی بستگی دارد.



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده