دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» عناصر تکنولوژی اجتماعی

عناصر تکنولوژی اجتماعی


عناصر اصلی مفهوم تکنولوژی اجتماعی مسائلی چون فرایند ، قالب ها، پذیرش، ضرورت ها و استراتژی ها را در بر می گیرد. اثرات اجتماعی تکنولوژی ها را می توان از زوایای مختلف مانند دیدگاه فردی ، خانواده، جوامع کوچک، ملی و بین المللی مورد ارزیابی قرار داد ( نمودار زیر).


اگر چه این زمینه ها و برداشت ها بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند ولی با وجود این هر یک مشکلاتی مخصوص به خود را دارند.

تکنولوژی اجتماعی را می توان به عنوان جنبه ابداعی تکنولوژی تلقی کرد.

فرآیند تکنولوژی اجتماعی ادغام جنبه اجتماعی در شیوه زندگی افراد و نظام اجتماعی است. تکنولوژی اجتماعی اشکال گوناگون دارد که عمل کرد جنبه های اجتماعی تکنولوژی از طریق آنها بیان می شود.

MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی مطلب مرتبط MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی


پذیرش تکنولوژی یک تصمیم گیری اجتماعی است و به همین دلیل با پیامدهای اجتماعی همراه است.


امروزه استراتژی تکنولوژی اجتماعی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بر پذیرش تکنولوژی در جوامع روستایی و انتشار آن در میان تمامی اقشار اجتماعی استوار است.

بر این اساس نظریه تکنولوژی اجتماعی نکات زیر را مورد بررسی قرار می دهد:

1. چگونگی تأثیر تکنولوژی های جدید ارتباطی بر شیوه زندگی فردی از لحاظ کیفیت زندگی

 ۲. چگونگی تأثیر تکنولوژی های جدید ارتباطی بر نظام اجتماعی از طریق افزایش یا کاهش شکاف میان اطلاعات فنی و اطلاعات ناقص

 ٣. چگونه تکنولوژی جدید ارتباطی دسترسی، مشارکت در سطوح مختلف ارتباطی هم در میان استفاده کنندگان و هم مدیران از طریق محتوای ارتباطات، شیوه کنترل، دسترسی مدیریت از طریق استفاده کنندگان و بالعكس؛ و مشارکت در تولید را فراهم می سازد.


دگرگونی در تکنولوژی ارتباطی به دگرگونی طرز تفکر، سازمان اجتماعی و الگوهای فعالیت زمان فراغت می انجامد. مثلا رادیو، سینما و تلویزیون پیش از این در کشورهای در حال توسعه صرفا به عنوان یک رسانه سرگرم کننده مورد استفاده قرار می گرفت. ولی امروزه این رسانه ها بیشتر نقش آموزشی داشته و به عنوان ابزار اجتماعی عمل می کنند. علاوه بر این در سازمان های اجتماعی مرتبط با رسانه ها نیز تغییراتی روی داده است. مثلا به میزگردهای رادیوئی، کلوپ های تلویزیونی، گروه های مباحثاتی زنان و کلوپ های ویدئویی می توان اشاره کرد.

امروزه رسانه های کنش متقابل، مفهوم سنتی فرستنده و گیرنده را دگرگون ساخته اند. این گونه رسانه ها بیشتر به سمت مشارکت گرایش دارند. این تغییرات نیازهای پژوهشی و الگوهای نظری تازه به وجود آورده اند و دارای اثرات جنبی اجتماعی روانی، پیامدهای واقعی اجتماعی و ابزاری برای دگرگونی اجتماعی اند.

در کشورهای در حال توسعه، تکنولوژی های اجتماعی که برنامه ریزان حکومتی ایجاد می کنند. به گونه ای است که به یکسان سازی در شیوه های زندگی مردم و سیستم های اجتماعی آنها منجر می شود. این روند با انتشار یک الگو برای اشاعه تکنولوژی در میان مردم و ایجاد فضای علمی جهت ادغام آن در شیوه زندگی آنان دنبال می شود.



اشاعه تکنولوژی به وسیله عوامل زیر ایجاد می شود:

 الف. ایجاد آگاهی نسبت به تکنولوژی هایی که مناسب و مفیدند.

 ب. بازگو کردن این نکته که تکنولوژی های قدیمی منسوخ اند.

 ج. تشویق مردم به تغییر دیدگاه خود در قبال تکنولوژی های جدید و قدیم.

 د. تصمیم گیری پس از تشخیص و ارزیابی نیازهای آنان .


با ایجاد فضای علمی، نیازهای تکنولوژیک افراد، جوامع کوچک و بزرگ تشدید می شود. رسانه ها و تکنولوژی های اجتماعی به یکدیگر مشروعیت می بخشند.




فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده