خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تاريخچه و مفهوم تكنولوژی آموزشی

تاريخچه و مفهوم تكنولوژی آموزشی

تكنولوژی آموزشی به معناي اعم چيز تازه اي نيست ، قدمت آن را مي توان هم زمان با قدمت تعليم و تربيت دانست اما تكنولوژی آموزشی به معنای خاص خود كمتراز يك قرن است كه مورد توجه متخصصان تعليم وتربيت قرارگرفته است . در طول اين مدت برداشت از مفهوم تكنولوژی همواره متفاوت بوده است.

گروهی تكنولوژی آموزشی را كار با ابزارهايی مانند انواع پروژكتورها وفيلم مي دانند ودسته اي ديگر تصورشان ازاين رشته كاربرد مواد آموزشی است ومی گويند كاربرد هر ماده ای درآموزش اعم از گچ يا ابزار بسيار ساده معلم ساخته تا پيچيده همه استفاده ازتكنولوژی درآموزش است . بعضی ديگر كاربرد روشها و فنون مختلف تدريس و طراحی درس را تكنولوژی آموزشی مي دانند. گروهی نيز تكنولوژی آموزشی را بسان معجزه ای مي دانند كه قادر است مشكلات آموزشی ناشی از فضای كم، تعداد زياد دانش آموزان ، عدم كارايی معلمان را حل كند.


يكي از ابعاد تكنولوژی آموزشی ، استفاده از وسايل در آموزش است. استفاده از وسايل سمعی و بصری در آموزش به سالهای 1900 باز می گردد.

همراه با اختراع و ساخت سمعی وبصری جديد كتابهايی نيز در زمينه آموزش بصری نوشته شد كه نقش اصلی در آموزش را وسايل ايفا مي كردند. با شروع جنگ جهانی دوم كانون فعاليتها در زمينه سمعی و بصری از محافل تعليم و تربيت به ارتش آمريكا منتقل شد. در اين دوران كه تا اواسط دهه 1940 به طول انجاميد از نظر سرمايه گذاری در توليد فيلم های آموزشی و وسايل سمعی وبصری رشد بی سابقه صورت گرفت تا حدی كه بسياری از كارشناسان نقش آن را در نتايج جنگ دوم جهاني قابل توجه شمرده اند.

به دليل سابقه موفق بكارگيری وسايل سمعی وبصری در آموزش يكسان نيروهايی كه از نظر اطلاعات در سطوح مختلف واز نظر تعداد قابل ملاحظه بودند توجه به اين وسايل بعداز جنگ جهانی دوم بيشتر شد لذا تحقيقاتی در زمينه رسانه های سمعی و بصری انجام شد. در اين تحقيقات تاکید اصلی بر يافتن ويژگی های هر وسيله و چگونگی تأثير ونقش اين ويژگيها در يادگيری شاگردان بود.

MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی مطلب مرتبط MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی


منابع

خديجه ـ علي آبادی ـ مقدمات تكنولوژی آموزشی تهران


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده