بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» مراحل تاریخی تکنولوژی آموزشی

مراحل تاریخی تکنولوژی آموزشی

این تاریخچه را در قالب سه مرحله با جزئیات بیشتر برای درک آن می توان به تربیت زیر بیان کرد


1- اولين مرحله ، استفاده از وسايل آموزشی:

بين سالهای 1960 ـ 1950 جريانهای جديدی در زمينه علوم انسانی به خصوص علوم تربيتی به وقوع پيوست كه در واقع اين دهه و دهه بعد را به صورت نقطه عطفی در تاريخ تكنولوژی آموزشی در آورد.

ابتدا با توجه به الگوها و نظريات ارتباط بر فراگرد ارتباط شامل فرستنده ، گيرنده، كانال و وسيله انتقال پيام تاكيد داشت.

صاحب نظران علوم ارتباطات در الگوهای خود تاكيد مي كردند كه در يك فراگرد ارتباط بايد به تمام عوامل موجود و مؤثر در اين فراگرد توجه داشت. نه اينكه تنها به وسيله ارتباط توجه داشته باشيم آن هم به صورتی كه بسياری از متخصصان وسايل سمعی وبصری تا آن زمان انجام مي دادند بنابراين از اين ديدگاه كل فراگرد اهميت داشت و وسيله ارتباط در واقع در اولويت دوم قرار مي گرفت در ابتدا اين ديدگاه بلافاصله تأثيری بر رشد تكنولوژی آموزشی نگذاشت ولی بتدريج نفوذ آن در توسعه دامنه تكنولوژی آموزشی مورد توجه قرار گرفت.


2- دومين مرحله ، پيدايش نگرش سيستمی و كاربرد آن در زمينه تعليم وتربيت:


و به خصوص در زمينه برنامه ريزی آموزشی رخداد دوم است. اعمال نگرش سيستمی در حيطه برنامه ريزی آموزشی شامل فعاليتهائی است مانند تعيين اهداف كلي و غائی يك سيستم آموزشی و سپس تجزيه و تحليل اين هدفها و تعيين بهترين راههاي وصول به هر يك از اهداف تعيين شده و سرانجام ارزشيابی مداوم ومستمر سيستم آموزشی و سپس تجزيه و تحليل اين هدفها و تعيين بهترين راههاي وصول به هر يك از اهداف تعيين شده و سرانجام ارزشيابی مداوم و مستمر سيستم آموزشی به منظور يافتن نواقص و اشكالات و اقدام برای رفع آن نواقص از ديدگاه سيستمی ، آموزش ، يك فراگرد در يك سيستم تلقی مي شود كه خود دارای زير مجموعه های متعددی است و تعامل بين اين اجزاء و زير مجموعه ها ، فراگرد آموزش را شكل مي دهد. هدفها و عنصر ارزشيابی دائمی نيز از جمله عواملی است كه در هر زمان سيستم آموزشی را با واقعيات خارج وسيستم های برتر ارتباط مي دهد.

اهداف كلی نظام آموزش و پرورش از طريق اهداف آموزشی مشخص برای هر برنامه آموزشی به عينيت مي رسد و تسری می يابد به اين ترتيب ارزشيابی نيز چه از نوع تكوين آن و چه از نوع نهايی اش با فراسيستم های اجتماعی و فرهنگی ارتباط برقرار می كند.


بايد يادآوری كرد كه پيدايش نظريات ارتباط در دهه 1950 و بكارگيری نگرش سيستمی در حیطه تعليم و تربيت 1960 هيچ يك بالافاصله و ناگهانی باعث تغيير و تحول در تعريف تكنولوژی آموزشی نشد بلكه در طول اين دو دهه هنوز هم به تعريف تكنولوژی آموزشی به عنوان دانشی در زمينه وسايل وابزار و رسانه هاي بكار گرفته شده در آموزش مورد استناد قرار مي گرفت ولي بتدريج در اواخر دهه 1960 تعريف نفوذ نگرش سيستمي در برنامه ريزی و تهيه برنامه های آموزشی به ارائه الگوهای متعدد و متنوع آموزشی منجر شد ، از جمله اين الگوها مي توان از الگوی كمپ ، الگوی انستيتوی توسعه آموزشی (I.D.I) الگوی روش تهيه برنامه های آموزشی ضمن خدمت ، الگوي آموزش ملاكی و الگوی تهيه نظامهای آموزشی نام برد . الگوهای آموزشی همانطور كه از اسمشان پيداست نقشه كلی انجام برنامه های آموزشی است كه می توان بنابر مقتضيات و شرايط در جزييات اجرايی آنها تغييراتی داد .

الگوي آموزشي اغلب شامل مراحل و فعاليتهاي زير است :

-      تعيين مشكل و معضل آموزشی

-           تعيين اهداف كلی آموزشی


منابع :


فرا دانش ـ مبانی نظری تكنولوژی آموزشی ـ تهران


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده