بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش برنامه نویسی پایتون | بخش اول

آموزش برنامه نویسی پایتون | بخش اول

مهمترین مهارت یک متخصص کامپیوتر حل مسئله است. حل مسئله یعنی توانایی فرمول بندی مشکلات، تفکر خلاقانه درباره راه حل ها و بیان یک راه حل واضح و دقیق. بنابراین یادگیری برنامه نویسی فرصتی عالی برای کسب مهارت در حل مسائل است. این دلیل نام گذاری فصل حاضر با عنوان «روش برنامه نویسی» است. در قدم اول نوشتن برنامه را به عنوان یک مهارت مفید می آموزید و در قدم بعد شما از برنامه به منظور دستیابی به یک هدف استفاده می کنید. هرچه پیش تر رویم این هدف واضح تر می شود.


 زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون نمونه ای از یک زبان سطح بالا است. از دیگر زبان های سطح بالا که ممکن است تا به حال شنیده باشید، می توان بیسیک، پاسکال، فورترن و C را نام برد.

همان طور که ممکن است شما هم انتظار داشته باشید، در مقابل واژه «زبان س طح بالا»، «زبان سطح پایین» هم وجود دارد که برای نمونه می توان زبان اسمبلی را نام برد.

کامپیوترها تنها برنامه هایی را می توانند اجرا کنند، که به زبان ماشین تبدیل شده باشند. بدین سان برنامه هایی که در یک زبان سطح بالا نوشته شده اند، باید قبل از اجرا پردازش شوند و به زبان ماشین ترجمه شوند. این پردازش اضافه مدتی زمان می برد، که این اشکال کوچک زبان های سطح بالا است.

اما مزایای این نوع زبان ها بسیارند: اول اینکه برنامه نویسی در زبان های سطح بالا به مراتب ساده تر است. در نوشتن برنامه ها به زبان های سطح بالا وقت کمتری مصرف می شود و خواندن آنها ساده تر و سریع تر انجام می گیرد. اشکال زدایی آنها راحت تر است و به زبان محاوره هم نزدیک ترند. دوم اینکه، زبان های سطح بالا قابل حمل هستند، به این معنی که آنها می توانند روی انواع کامپیوترها اجرا شوند بدون اینکه نیازی به ویرایش و تغییر داشته باشند. برنامه های سطح پایین تنها بر روی نوع خاصی از ماشین ها قابل اجرا هستند و برای اجرا شدن روی انواع دیگر نیاز به بازنویسی دارند.


با توجه به این مزایا تقریبا همه برنامه ها در زبان های سطح بالا نوشته می شوند. زبان های س طح پایین تنها در موارد خاصی کاربرد دارند.

دو دسته از برنامه ها که زبان های سطح بالا را به زبان های سطح پایین پردازش می کنند مفسرها و کامپایلرها هستند. یک مفسر، برنامه سطح بالا را می خواند و اجرا می کند، بدین معنی که مفسر آنچه را که برنامه می گوید انجام می دهد. مغسر برنامه را خط به خط می خواند و محاسبات را انجام می دهد

خروجی مفسر کد مبدأ


یک کامپایلر برنامه را می خواند و قبل از اینکه اجرا کند آن را به طور کامل به زبان ماشین ترجمه می کند. در این مورد برنامه سطح بالا کد مبدأ و برنامه ترجمه شده را کد مقصد یا قابل اجرا می نامند. یک بار که برنامه کامپایل شود، می توانید آن را بدون ترجمه مجدد به دفعات اجرا کنید:

خروجی اجرا کد مقصد کامپایلر کد مبدأ


پایتون یک زبان تفسیری معرفی شده است، زیرا برنامه های پایتون به وسیله مفسر اجرا می شوند، دو راه برای استفاده از مفسر وجود دارد: حالت خط فرمان و حالت اسکریپت.

در حالت خط فرمان، شما برنامه های پایتون را تایپ می کنید و مفسر نتیجه را چاپ می کند:

Python 2.3 (#46, Jul 29 2003, 18:54:32) 
  [MSC v.1200 32 bit (Intel)] 
 Type "copyright", "credits" or "license ()" for more information IDLE 1.0
 print 1+1<<<


دو خط اول این مثال، فرمانی است که معسر پایتون را اجرا می کند. دو خط بعد پیغام هایی از سوی مفسر هستند. خط پنجم با علامت <<< شروع می شود که مفسر پایتون از این علامت به عنوان اعلان استفاده می کند.

ما دستور 1+1 print را تایپ می کنیم و پس از فشردن کلید Enter مفسر 2 را جواب می دهد.



منبع : کتاب از این پس پایتون








بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده