خرید از سراسر دنیا


» تعریف و توضیح طرح توجیهی و قسمت های طرح توجیهی

تعریف و توضیح طرح توجیهی و قسمت های طرح توجیهی

طرح توجیهی چیست؟

طرح توجیهی کلمه ای که طی سالهای گذشته بسیار شنیده ایم ، برای دریافت تسهیلات بانکی یا اخذ مجوز از سازمانهای دولتی مانند سازمان صنعت معدن تجارت یا جهاد کشاورزی و غیره ، به یک برنامه توجیهی نیاز داشته ایم. این طرح نیاز اساسی یک کارآفرین است ، چه برای یک کسب و کار کوچک یا احداث یک مجتمع بزرگ صنعتی و تولیدی. یک امکان سنجی معادل کلمه انگلیسی Feasibility Study است و گزارشی است که توجیه یک پروژه را از جنبه های مختلف بازار ، فنی ، مالی و اقتصادی بررسی می کند.

هدف از هر پروژه خدماتی یا صنعتی است که پس از اجرا و در نهایت منجر به ارائه محصول یا خدمات به مصرف کنندگان متوسط ​​یا نهایی شود. یک طرح ممکن است شامل ساخت یک کارخانه تولیدی ، ارتقا a خط تولید به خطوط تولید کارخانه موجود یا تاسیس یک شرکت خدمات رفاهی باشد. بر این اساس می توان یک گزارش توجیهی برای تحلیل و بررسی هرگونه تصمیم سرمایه گذاری تهیه کرد.

یک طرح توجیهی شامل یک نمای کلی از پروژه یا فعالیت اقتصادی و تجاری است که آنها قصد دارند شروع کنند. قبل از شروع هر فعالیتی ، در نظر گرفتن عوامل و شرایط موجود و بررسی آنها در موفقیت و موفقیت تجارت نقش اساسی دارد. زیرا هر فعالیتی که بدون برنامه ریزی شروع شود محکوم به شکست است. این طرح زوایای سرمایه گذاری مانند میزان سرمایه گذاری ، وضعیت بازار و وضعیت فعلی برنامه ای را برای سرمایه گذار روشن می کند تا سرمایه گذار بتواند در انتخاب مسیر خود تصمیم راحت و صحیحی بگیرد.


قسمتهای مختلف یک طرح توجیهی

قسمت 1 - مطالعات بازار: معادل کلمه انگلیسی Market Study ، که جنبه های مختلف بازار محصولات یا خدمات پیش بینی شده برای پروژه ، از جمله عرضه ، تقاضا ، مصرف ، بازار هدف و سایر موارد را بررسی می کند.

قسمت 2 - امکان سنجی فنی: معادل کلمه انگلیسی Technical Feasibility است که در این بخش جنبه های مختلف فنی طراحی از جمله دانش فنی مورد استفاده ، ظرفیت ، مکان ، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز و ساختار اجرایی آن را بررسی می کند.

بخش 3 - تجزیه و تحلیل مالی: معادل کلمه انگلیسی Financial Analysis است که در آن شاخص های مختلف مالی و سودآوری پروژه با استفاده از اطلاعات بخشهای قبلی گزارش شده و بر اساس اصول و استانداردهای اقتصاد مهندسی بدست آمده و تحلیل می شود. براساس این شاخص ها ، در مورد اجرا یا عدم اجرای طرح تصمیم گیری می شود.

اولین گام در روند بررسی امکان سنجی هر پروژه ، مطالعات بازار آن است. هر طرح با توجه به ماهیت خود دارای محصولات یا خدمات متنوعی است (که به طور کلی محصول نامیده می شود) ، هدف از این محصول ارائه محصول به بازار مصرف است. بنابراین ، پس از شناسایی بازارهای مصرفی محصول و تعیین بازار هدف ، باید مطالعه جامعی در مورد این بازار انجام دهید. مهمترین مواردی که در مطالعات بازار پروژه ارائه می شود شامل تعیین آمار مربوط به میزان تولید ، واردات ، صادرات و مصرف کالای مورد نظر طی سالهای مختلف در کشور و همچنین پیش بینی این موارد در سالهای آینده است.

پیش بینی تقاضا یکی از مهمترین ارکان مطالعه بازار است. با توجه به پیش بینی های انجام شده ، تجزیه و تحلیل وضعیت آینده صنعت مورد مطالعه انجام می شود. روشهای مختلفی برای پیش بینی تقاضا در سالهای آینده وجود دارد و انتخاب روش مورد نظر تحت تأثیر دو عامل زیر است.

1. نوع محصول از نظر مصرف ، واسطه ، سرمایه

2. آمار و اطلاعات موجود


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده