ثروتسازی با هیپنوتیزم

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» پیشنیاز یادگیری تکنیک های تندخوانی ،مطالعه موفق و تقویت حافظه

پیشنیاز یادگیری تکنیک های تندخوانی ،مطالعه موفق و تقویت حافظه

بررسی حافظه و روش های تقویت آن به همراه معرفی انواع حافظه


فکر کردن در مورد تندخوانی یا تقویت حافظه نیز شیرین است ، سریعتر خواندن و تقویت حافظه برای یادآوری سریعتر همیشه جذاب بوده است که آن را یک مطالعه موفق متجسم می شویم.

سریعتر خواندن یک متن می تواند در زمان کمتری بیشتر بخواند ، اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که تندخوانی با تقویت حافظه ارتباط جدایی ناپذیری دارد. در اینجا مبانی و اطلاعات پیشنیاز این دنیای عظیم را به صورت جمع بندی آورده ایم که این اطلاعات همانند اطلاعات عمومی  تکنیک های تندخوانی ،مطالعه موفق و تقویت حافظه می باشد .

 


مقایسه حافظه انسان با ذخیره سازی

یکی از تفاوتهای اصلی حافظه انسان با ضبط صدا یا رایانه ، نحوه بازیابی و بازیابی اطلاعات از داده های ذخیره شده است. این مسئله بسیار مهمی است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم و تفاوت را به خوبی درک کنیم.

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟


مقاله مرتبط: هفت استراتژی برای خواندن و یادگیری تضمینی


اساساً ، نوع تقویت کننده حافظه در ضبط بسیار متفاوت از نوع مغز انسان است. حتی اگر به نحوه یادآوری آنها توجه کنید ، متوجه خواهید شد که تفاوت زیادی بین حافظه انسان و دوربین ضبط و فیلم وجود دارد. البته ، ما می دانیم که روش ضبط در دستگاه های الکترونیکی امروز تقریبا یکسان است ، به طوری که پشت یا در یک سخت افزار مانند هارد دیسک یا نوار ضبط شده است و تقریباً تمام محتوای ذخیره شده باید در طول یادآوری بررسی شود. وقتی چیزی را در مغز به یاد می آوریم ، گاهی اوقات خیلی سریعتر از کامپیوتر و گاهی خیلی دیرتر از کامپیوتر کار می کند. اینجاست که می فهمیم تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. توجه داشته باشید که تقویت حافظه در سیستم های رایانه ای نیز کاملاً متفاوت از تقویت حافظه در انسان است. وقتی می خواهید حافظه رایانه خود را ارتقا دهید ، باید سخت افزار جدید را به عنوان هارد دیسک اضافه کنید یا هارد دیسک خود را جایگزین کنید. (البته باید توجه داشت که امروزه SSD ها به آرامی جایگزین هارد دیسک های کم سرعت می شوند.) اما در مغز انسان نیازی به تغییر یا افزودن چیزی نیست.

خداوند سخت افزار کافی را در مغز شما قرار داده است. برای استفاده از این سخت افزار قدرتمند تنها یک دستورالعمل نیاز دارید.



عوامل عملی و جسمی در تقویت حافظه

✔️ تغذیه مناسب ، سلامتی و ورزش: بدیهی است که این موارد برای هرگونه فعالیت روزمره ضروری است.

✔️از غذاهای حاوی گلوکز و کلسیم ، فسفر و ویتامین ها استفاده کنید.

 

گلوکز مانند خرما ، عسل و کلسیم و غیره مانند محصولات لبنی و سبوس گندم و هویج و پرتقال.


✔️ ورزش مناسب را به صورت دم و بازدم انجام دهید

✔️ برای چهل و پنج دقیقه مطالعه و ده دقیقه استراحت مطالعه کنید (متناوب)

✔️خوردن کشمش در ناشتا و خوردن حلوا و گوشت نزدیک گردن ، عسل و گردو باعث تقویت حافظه می شود.



تقسیم بندی حافظه عمومی

در نگاه اول ، حافظه سه نوع است: کوتاه مدت (لحظه ای) ، میان مدت و بلند مدت. محتوای ذخیره شده در حافظه کوتاه مدت معمولاً تا 24 ساعت طول می کشد و سپس از بین می رود. مکانیسم مغز ما به گونه ای است که بسیاری از ذخایر حافظه کوتاه مدت خود را برای آن زمان حفظ کرده و سپس آنها را حذف می کند. آنچه باقی می ماند به حافظه میان مدت می رود و اگر از اهمیت بیشتری برخوردار باشد ، مانند مشاهده یک حادثه ، به حافظه بلند مدت. و گاهی اوقات ، همانطور که مثلاً در حفظ شماره تلفن آشنایان تجربه کرده ایم ، پانزده دقیقه بیشتر طول نمی کشد. چرا؟ زیرا ما عدد را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل نکردیم.


مقاله مرتبط: چگونه بخوانیم؟


تفاوت حافظه افراد به حافظه طولانی مدت بستگی دارد. ظرفیت این حافظه نامحدود است و هیچ انسانی

نمی تواند ادعا کند که دیگر جایی برای یادگیری چیزهای جدید وجود ندارد. حتی اگر طول عمر یک فرد بیش از حد باشد ، حافظه فعلی وی همچنان کافی است. همه ما حافظه خوبی داریم. مهمترین مشکل برنامه ریزی حافظه ، اعتماد به حافظه و آموزش است.

تقسیم فردی حافظه و انواع آن به طور کلی ، افراد در یادگیری ، خواندن و حفظ مطالب به 4 دسته تقسیم می شوند که در واقع 4 نوع حافظه را نشان می دهند:

1.حافظه شنوایی

2. حافظه بصری (تصویری)

3.حافظه نوشتاری (دستی)

4.حافظه محاسباتی (آماری)

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد هنوز این 4 خاطره را نمی دانند و حتی نمی دانند کدام یک در آنها قویتر است.

البته گاهی اوقات ترکیبی از 2 یا 3 نوع حافظه در موضوعات مختلف علمی وجود دارد که فرد باید آنها را بشناسد و آنها را تقویت کند.



1.حافظه شنوایی (صوتی)

افرادی که از طریق گوش دادن و تمرکز شنیدن به مرحله یادگیری پایدار می رسند ، حافظه شنوایی دارند. این افراد با دقت بیشتری به صداهای دنیای اطراف گوش می دهند و تشخیص صداها برای آنها راحت تر است. به همین دلیل ، وقتی شخصی که یکی دو بار با آنها صحبت کرده است ، بلافاصله صدای آنها را تشخیص می دهد. آنها همیشه اصوات ، آهنگ ها ، اصوات و مکالمات را با هم اندازه می گیرند و به آنها یادآوری می کنند که صدای خاصی مانند چیز خاصی است. صدای این دو نفر شبیه به هم است. این آهنگ را قبلاً شنیده ام و با دقت دقیق کپی شده است. این افراد در دوران کودکی نیز قابل تشخیص هستند. آنها در کودکی با صدای بلند صحبت می کنند و سطح توجه و گوش دادن به مخاطب برای آنها مهم است. حتی اگر مخاطب به چشمان او خیره شود ، اگر احساس کند به او توجه نمی کند ، اعتراض می کند. آنها سکوت می کنند یا دهان خود را به جلال باز

می کنند. و من به تو نگاه کردم و با دقت به استدلال مخاطبان گوش دادم ، آنها باور ندارند.

این افراد هنگام تدریس چشمهای خود را می بندند و به معلمی خیره می شوند و یا سر خود را پایین می آورند و با دقت گوش می دهند. علاوه بر این ، آنها بعضی اوقات سخنان استاد را تکرار می کنند. بعضی اوقات معلمان محترم به اشتباه مانع این افراد در موقعیت های فوق می شوند و اقدامات آنها را نشانه بی توجهی می دانند. در حالی که این حالت ها برای چنین خاطره هایی معنای تمرکز ندارند.

ریتم ، تشدید ، سرعت ، استحکام و کیفیت صدا برای این افراد بسیار مهم است. نابینایان بیش از دیگران از این حافظه استفاده می کنند و در حقیقت کمبود بینایی را با آن جبران می کنند.

 


چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

مقاله مرتبط: آموزش استفاده از روش توفان فکری (Brainstorming)

 



2.حافظه بصری (تصویری)

افرادی که با دیدن و تمرکز روی صفحه و عکس گرفتن محتوا را یاد می گیرند ، نگه می دارند ، یادآوری می کنند و دوباره به مرحله فعال ذهن خود برمی گردانند ، این حافظه را دارند. امروزه اعتقاد بر این است که بیش از 70٪ از یادگیری و تجربه از طریق چشم حاصل می شود.

این افراد دنیا را به عنوان تصویر درک می کنند و حتی آدرس ها را بر اساس علائم فیزیکی می آموزند. به عنوان مثال ، آنها با کمک علائم ذهنی مکان های اطراف ، تابلوها ، مغازه ها و دفاتر ، مکان خاصی را به خاطر می آورند.

این افراد در دوران کودکی نیز قابل تشخیص هستند. یعنی وقتی آنها فقط دهان خود را باز می کنند ، هنگام صحبت با بزرگسالان به چشمان طرف مقابل خیره می شوند. جالب اینجاست که وقتی طرف مقابل به چشم و صورت آنها نگاه نمی کند ، آنها با دستان کوچک صورت خود را به سمت آنها برمی گردانند و می گویند: ببین ، نگاه کن! و تا زمانی که مخاطب به آنها نگاه نکند صحبت نمی کنند. این گروه در طول تحصیل خود بسیار به چهره معلم توجه می کنند و حتی گاهی اوقات مطالب درس را با حرکات معلم رمزگذاری می کنند و آنها را حفظ

می کنند. این حافظه به راحتی قابل ارتقا است. بیشتر مطالب درسی را می توان با کمک تصاویر و هر صفحه را به صورت عکس حفظ کرد.

 این بارها اتفاق افتاده است ، هنگام ترک جلسه امتحان ، ما دوستان خود را دیده ایم که در مورد اصل یک سوال خاص صحبت می کنند. برای مثال ، رضا به علی می گوید: سوال 5 از کجا آمده است؟ علی نیز اظهار بی اطلاعی می کند؛ اما سعید می گوید: صفحه 80. آنها به صفحه 80 مراجعه می کنند و سوال و جواب را دقیقاً می یابند. شاید خود سعید نمی داند حافظه بصری یا جلسه فوق العاده ای دارد و اگر آن را آموزش و تقویت کند ، در حفظ

مطالب موفق تر خواهد بود.


3.حافظه نوشتاری (دستی)

و احساسی افرادی که با نوشتن ، لمس کردن و طبقه بندی به دلخواه خود بهترین حالت را می گیرند از حافظه

نوشتاری و احساسی بهره مند می شوند. واکنش جسمی این افراد بیشتر است و جالب اینجاست که در دوران مدرسه ، بعضی اوقات کلمات استاد را به طور جامع و با حداکثر قدرت یادداشت می کنند و حفظ می کنند. البته ، تأثیر نوشتن بر یادگیری واضح است و برخی از افراد از این طریق بیشتر و بیشتر یاد می گیرند. پیامبر اکرم (ص) می فرماید:دانش را با نوشتن رام کنید.


4.حافظه محاسباتی ،منطقی و استدلالی این افراد

اطلاعاتی را که یاد می گیرند به قالب های کوچکتر تقسیم می کنند. جالب اینجاست که بعضی اوقات فقط به بخشهای مهم سوال پاسخ داده می شود و از سازوکار آماری استفاده می شود. این افراد مطالب تقسیم بندی شده را بسیار بهتر یاد می گیرند و به عملیات گام به گام و نمودار نمودار علاقه مند هستند.



مقالات بیشتر:

آشنایی با ذهن و برنامه ریزی آن بخش اول

آشنایی با ذهن و برنامه ریزی آن بخش دوم

 فرمول زندگی موفق







بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده