دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» اصطلاحات بنیادی بازار سرمایه

اصطلاحات بنیادی بازار سرمایه

آشنایی با اصطلاحات بنیادی و مهم بازار سرمایه برای کسب درآمد از بورس

Symbol: نماد اختصاری برای شرکت های ذکر شده است. با استفاده از نماد علاوه بر نام شرکت ، صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند قابل شناسایی است. به عنوان مثال ، نماد خاساپا متعلق به شرکت خودروسازی سایپا است و حرف "x" در ابتدای این نماد نشان دهنده فعالیت این شرکت در صنعت خودرو است.

آموزش دریافت کد بورسی

Stop Symbol: گاهی اوقات معاملات در نمادها به طور موقت متوقف می شود. این مکث عمدتا به این دلیل اتفاق می افتد که یک رویداد مهم در نماد رخ داده است. به طوری که می تواند باعث افزایش یا سقوط شدید قیمت سهام شود. به عنوان مثال ، تغییر مکان شرکت ، تنظیم EPS ، افزایش سرمایه ، تخصیص سود سهام ، تعیین اعضای هیئت مدیره و ...

چگونه کسب درآمد آنلاین را شروع کنیم؟

IPO: شرکت هایی که برای اولین بار وارد بورس می شوند طی روندی به نام IPO فروخته می شوند. فرآیندهای عرضه اولیه در سالهای اخیر بسیار تغییر کرده است و به نظر می رسد در آینده شاهد تغییراتی در نحوه انجام عرضه اولیه خواهیم بود.

سال مالی: شرکتها موظفند زمان مشخصی از سال را بر اساس محاسبه سود و زیان سالانه و سایر صورتهای مالی خود تنظیم کنند. در بیشتر شرکت ها ، سال مالی از ابتدای آوریل تا پایان مارس محاسبه می شود. اما شرکت هایی نیز وجود دارند که بسته به ماهیت خاص فعالیت خود مبنای متفاوتی را برای سال مالی خود در نظر می گیرند (مثلاً از ابتدای مهر تا پایان شهریور). در پایان سال مالی ، شرکت سالانه جلسه می گذارد و سهامداران عملکرد هیئت مدیره را در طول سال مالی ارزیابی می کنند.


مجمع عمومی: در صورت لزوم تصمیم گیری در مورد مسائل مهم شرکت ، از سهامداران (حتی سهامداران خرد) خواسته می شود که در مجمع عمومی شرکت و نظرات خود را در مورد این موضوعات بیان کنند. مجامع برگزار شده در شرکت های سهامی شامل مجمع عمومی موسس ، مجمع عمومی عادی ، مجمع عمومی عادی فوق العاده و مجمع عمومی فوق العاده است. کلیه اطلاعات منتشر شده توسط مجمع بر روی سیستم کدال ارسال می شود.

نسبت قیمت به سود (P / E): این نسبت از تقسیم قیمت هر سهم بر سود هر سهم بدست می آید. برای محاسبه سود هر سهم معمولاً از سه روش استفاده می شود:

1.آخرین سود اعلام شده به ازای هر سهم شرکت (شرکت ها معمولاً سود هر سهم را هر سه ماه یکبار اعلام می کنند)

2.برآورد سود هر سهم برای آینده شرکت

3.میانگین درآمد هر سهم طی دو فصل گذشته در واقع ، نسبت P / E نشان می دهد که سرمایه گذاران مایل به سرمایه گذاری چند ریال برای هر ریال سود از شرکت هستند.

 5 ایده برای کسب درآمد از طریق کامپیوتر (آموزش کارآفرینی در منزل)


دامنه نوسان: محدوده نوسان به حداکثر افزایش یا کاهش مجازی است که سهام می تواند در یک روز تجربه کند. به عنوان مثال ، اگر دامنه نوسان را 5٪ در نظر بگیریم ، سهامی که 100 Toms قیمت دارد فقط می تواند 5 Toms را افزایش یا کاهش دهد. دامنه نوسانات به منظور جلوگیری از نوسانات شدید و در نتیجه ضررهای هنگفت سهامداران طی بحران یا هنگامی که رفتار عاطفی برخی از سهامداران ، به ویژه سهامداران خرد ، بر بازار تأثیر می گذارد ، تعیین می شود. البته نمادهایی که در این مدت مدتی متوقف شده و اطلاعات مهمی را منتشر کرده اند ، دچار نوسان نمی شوند.

معرفی تمام صندوق های سرمایه گذاری



صف خرید و صف فروش: وقتی مقدار عرضه و تقاضا در یک سهم نامتعادل باشد ، سهم صف تشکیل می شود. به عنوان مثال ، اگر تقاضای خرید یک سهم بیشتر از میزان عرضه آن در بازار باشد ، صف خرید در آن سهم تشکیل می شود. با افزایش شناوری سهام و در نتیجه افزایش نقدینگی سهام ، حجم صف خرید و فروش کاهش می یابد. به این دلیل که همیشه خریدار یا تأمین کننده ای برای فروش سهم بازار وجود دارد و این به ساده سازی معاملات کمک می کند. نکته مهم در مورد صف های خرید و فروش این است که به دلیل تأثیر آنی و بسیار سریع اطلاعات بر میزان عرضه و تقاضای سهام ، معمولاً بلافاصله پس از انتشار اخبار مهم درباره سهام ، صف خرید یا فروش برای آن سهام تشکیل می شود. به عنوان مثال ، اگر اطلاعاتی در مورد افزایش قیمت سیمان منتشر شود ، سرمایه گذاران بلافاصله سهام شرکت های سیمان را خریداری می کنند و صف در سهام این شرکت ها تشکیل می شود ؛ بنابراین سرعت عمل در تصمیم گیری برای خرید یا فروش هر سهم می تواند موفقیت سرمایه گذاران را بسیار تحت تأثیر قرار دهد.

آشنایی با مفهوم بازارهای مالی (سرمایه)


حجم معاملات اساسی: حجم معاملات اساسی حداقل تعداد سهام شرکت است که باید در یک روز معامله شود تا قیمت سهام با توجه به حد بالای دامنه نوسان ، بالا و پایین شود. هدف از تعیین مقدار اولیه این است که به سرمایه گذاران اطمینان دهیم که نوسانات قیمت سهام بر اساس تعداد زیادی معاملات انجام می شود و هیچ کس به اشتباه نمی تواند قیمت سهام را تغییر دهد.


قیمت پایانی: قیمت پایانی میانگین قیمت معاملات سهام در روز است. پس از محاسبه میانگین قیمت سهام روز ، سیستم معاملات به طور خودکار بررسی می کند که آیا حجم معاملات از حجم پایه بیشتر است یا خیر. اگر حجم معامله از حجم اصلی بیشتر باشد ، قیمت نهایی پذیرفته می شود ؛ اگر حجم معامله از حجم اصلی کمتر باشد ، افزایش یا سقوط قیمت بر این اساس کاهش می یابد و قیمت نهایی محاسبه می شود. به عنوان مثال ، اگر قیمت سهام در ابتدای شنبه 100 تومان باشد و میانگین قیمت معاملات سهام در آن روز 104 تومان باشد ، در این صورت قیمت متوسط ​​قیمت است. بنابراین قیمت نهایی این سهام 104 تومان است و نوسانات آن 4٪ است. حال اگر حجم معاملات این سهام برابر یا بیشتر از حجم پایه باشد ، قیمت نهایی بدون تغییر یعنی 104 تومان باقی می ماند. اما اگر حجم معامله نیمی از حجم معامله اساسی باشد ، افزایش قیمت نصف می شود و قیمت نهایی از 104 تومان به 102 تومان تغییر می کند. البته ، در بورس اوراق بهادار ، معاملات معمولاً بسیار بیشتر از مقدار اولیه هستند و قیمت پایانی یک شبه با قیمت پایه سهام در ابتدای روز بعد برابر است.


مقالات بیشتر:

هکران چگونه کیف پول های ارزهای دیجیتال را سرقت می کنند؟
صندوق سرمایه گذاری چیست


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده